Een uurtje te vroeg staan Charlotte en ik al klaar op de parking net buiten de dorpskern van Neroth. We wachten geduldig op de andere en de twee begeleiders van dienst Sofie en David. Al vrij snel arriveert de rest van het gezelschap ook, iedereen is ruim op tijd. Rond half elf is iedereen klaar om te vertrekken aan de tocht.

Dag 1 Neroth – Üdersdorfermühle – 21km – stijgen : 485m – dalen : 625m

Vanaf de parking volgen we het pad Eifelsteig naar de top Nerother Kopf, een pittige klim om direct mee te starten. Op de top staat er een ruïne ‘ Freudenkoppe’ deze dateert van 1340. Vanaf de ruïne blijven we de Eifelsteig verder volgen tot aan de Birkenberg, vanaf hier slaan we af naar het dorpje Pützborn om dan in zuid-oostelijke richting te wandelen naar Gemünden. In Gemünden volgen we terug de Eifelsteig rondom het maar Gemündener. Wanneer we bovenop de top van de Mäusenberg staan hebben we een prachtig uitzicht op het Maar. Hier houden we dan ook onze middagpauze. Iedereen heeft in vergelijking met ons een rijkelijk middagmaal bij. 😀

Na de middagpauze dalen we af naar het volgende Maar Weinfelder. Bij het kerkje gaan er enkele even binnen piepen. Het Weinfelder Maar is nog maar pas uit zicht en we naderen het volgende Maar al. Bij het Schalkenmehrener Maar houden we een korte pauze voor een terrasje. Charlotte krijgt er te horen, als je wilt wandelen met de mannen, drink je ook als de mannen. Dus een grote pint bier in tegenstelling tot een kleine die Charlotte vroeg. 😀 Mijn zinnen stonden precies ook volledig naar een frisse pint want ik mijn rats vergeten een foto te maken van het Maar. Na het terrasje is het nog een vijftal kilometer tot aan de bivakplek. Dus we zijn al goed opgeschoten. We volgen de Eifelsteig verder tot we aankomen op de bivakplek. Hier mogen we kamperen in een wei bij een gasthuis. We worden vriendelijk onthaalt en als snel zit iedereen op het terras een pint te drinken. 🙂 Na het eten heeft Bjorn nog een dessert voorzien, marshmallows om op te warmen boven de gasvuurtjes. Super gezellig en lekker! Tof idee Bjorn!

Dag 2 Üdersdorfermühle – Bleckhausenermühle – 28,5km – stijgen : 450m – dalen : 500m

‘s Ochtends ontbijten we allemaal samen in het gasthuis. Na het ontbijt kunnen we rustig aan beginnen, we volgen de Eifelsteig langs de rivier Lieser. Het is een prachtige vallei om door te wandelen. Even wordt de rust verstoort door enkele luide kampeerders met hun ronkende generator en erg luide muziek. Na een hele poos de Lieser gevolgd te hebben naderen we Manderscheid, want de mooie burcht komt in zicht. Deze burcht dateert uit 1173. In Manderscheid zoeken we even naar een bankkantoor, sinds gisterenavond is het cash geld ineens op. Hmm vreemd! 😀 Er is er een markt bezig, dus we nemen dan maar een middagpauze in het park. Zo kunnen we genieten van een lekkere braadworst. 🙂

Na de pauze volgen we de Eifelsteig verder, bij het verlaten van Manderscheid krijgen we nog even de prachtige burcht in zicht. Het pad langs de Lieser is hier smaller waardoor het een stuk avontuurlijk is. Bij de kruising tussen de rivieren Lieser en Dombach slaan we rechtsaf in de richting van het riviertje Kleine Kyll. Bij het riviertje nemen we een groepsfoto en houden we een korte pauze voordat we het Maas-Rhein pad volgen naar de Mosenberg en het Maar Windsborn.

Onderweg passeren we nog enkele lavaformaties, deze doen ons al watertanden naar de geplande tocht in IJsland later dit jaar. 🙂 Bij de Mosenberg houden we nog even een kleine pauze om vanop de uitkijktoren van het uitzicht te genieten. Na de Mosenberg dalen we lichtjes af naar het Maar Windsborn.

Hierna wandelen we verder naar één van de grootse Maaren van de Eifel, genaamd Meerfelder. We wandelen bijna heel het Maar rondom vooraleer we terug beginnen te klimmen. Via een breed bospad wandelen door een mooie vallei naar de bivakplek. De gastvrijheid waarvan we gisteren konden genieten ontbreekt hier jammer genoeg wel. Volgens Sofie en David was de communicatie tussen hun en de eigenaars van het gasthuis bijzonder moeilijk en onduidelijk. Maar we zijn al blij dat we er kunnen bivakkeren, weliswaar op een klein grasveldje met een speeltuin op. Maar iedereen is content dat hij zijn tentje kan opzetten.

Dag 3 Bleckhausenermühle – Neroth – 17km – stijgen : 350m – dalen : 200m

s’ Ochtends is iedereen vroeg op zodat we mooi op tijd kunnen vertrekken. Starten doen we met de Maas-Rhein-Weg te volgen langs het riviertje de Kleine Kyll, al vrij snel passeren we het dorp Schutz. Hier verlaten we het Maas-Rhein-Weg en slaan we linksaf om de rivier de Wallmerbach te volgen tot in Wallenborn. Hier bevindt zich een koudwatergeiser, maar echt spectaculair kan je deze niet noemen. Zeker niet als je al een warmwatergeiser gezien hebt in IJsland. We nemen hier toch even een pauze om een terrasje te doen.

Na de pauze volgen we de Wallmerbach verder stroomopwaarts, onderweg passeren we nog een weide met Schotse hooglanders die gekruist zijn met een soort langhoorn koe. De koeien hadden er totaal geen moeite mee om even te poseren voor de foto.

We wandelen nu in de richting van de top Prümscheid, en vanaf hier wandelen via brede bospaden in de richting van het Eifelsteig pad. Eens we dit pad bereikt hebben is het niet meer zo ver tot in Neroth. We volgen het riviertje de Enzenbach tot in Neroth. Wanneer we in Neroth aankomen babbelen we nog even na op het terras van het café/restaurant ‘Mausefalle‘. Hier kan je ook de grootste muizenval ter wereld bezichtigen. Na het terrasje is het nog een vijftal minuten wandelen tot aan de parking. Hier nemen we afscheid van elkaar, het was weer een super gezellig weekend, weer leuke personen ontmoet. Op naar de volgende Hiking Advisor bivaktocht. 🙂 Nog eens bedankt Sofie en David voor het uitstippelen van deze mooie tocht.

Hier kan je de gps track downloaden.